Je best doen om op te letten wat je koopt en te kijken of een bedrijf in lijn is met jouw eigen normen en waarden kan soms best irritant en vermoeiend zijn. Er zijn zowat bijna geen reclames zonder de woorden ‘bewust’ en ‘sustainable’ en het wordt hierdoor steeds moeilijker om een -naar jouw idee- goede keuze te maken. Deze moeilijkheid speelt ook bij bedrijven die willen laten zien wat ze ondernemen om de wereld een betere plek te maken. Waar moet je op letten om je aankopen of de producten en services die je aanbiedt te onderscheiden van de rest?
De marketing van producten en services is wat het juist zo moeilijk maakt om een goed geïnformeerde keuze te maken. Voor zowel de consument als marketeer is het van groot belang om greenwashing te onderscheiden van bedrijven met een daadwerkelijk oog voor de circulaire economie in plaats van dit alleen als marketingstrategie te gebruiken om aantrekkelijker te zijn. Het zijn niet de woorden, maar de daden die het onderscheid maken. Hier zijn wat punten om op te letten voor zowel consumenten als marketeers om de betrokkenheid met circulariteit te steunen en te checken.
Don't: Vage Termen
De meesten hebben inmiddels wel door dat vage termen zoals ‘bewust’ ‘eco’ ‘groen’ en ‘duurzaam’ makkelijk in elke reclame gebruikt kan worden. Het is aantrekkelijk op het eerste gezicht, maar als er geen uitleg wordt gegeven over waarom een bedrijf, service of product zogenaamd ‘groen’ is, is het moeilijk dit te steunen. Benadruk dus niet deze weinigzeggende statements maar de acties die ondernomen worden in lijn met de doelen van het bedrijf.
Do: Informatie
Let op duidelijkheid en transparantie, kijk naar hoe de idealen van het bedrijf specifiek ondersteund worden. Hoe draagt het bedrijf bijvoorbeeld precies bij aan het verminderen van Co2 uitstoot? Welke handelingen worden ondernomen om zo min mogelijk plastic te gebruiken? Daarbij moet het bewijs hiervoor voldoende en vooral toegankelijk zijn.
Do: Erken Terkortkomingen
Wees niet bang om imperfecties te erkennen, zodat er een realistisch en eerlijk beeld wordt geschetst. Dit geldt voor mede-consumenten om elkaar te begrijpen en te ondersteunen maar ook vooral voor bedrijven. Aangezien we nog niet op onze eindbestemming van de circulaire economie zijn, is het erg zeldzaam om een perfect circulair bedrijf, service of product te vinden. Zolang er wordt aangegeven wat er nog mist en hoe verbeteringen onderweg zijn, blijkt er eerlijkheid en integriteit.
Kortom, om mensen aan te spreken die geïnteresseerd zijn om met hun consumptiepatronen de circulaire economie te steunen en verder te ontwikkelen, is het belangrijk om specifiek, toegankelijk en eerlijk te zijn. Het zijn niet de groene woorden, maar de transparante en doordachte daden die relevant zijn. Zo kan je als consument greenwashing vermijden en een keuze maken waar jij volledig achter staat.
Wat valt jou op aan hoe bepaalde bedrijven hun best doen om te laten zien dat ze bezig zijn met de circulaire economie? Zie je bepaalde tekortkomingen en sterke punten? We zijn erg benieuwd naar jouw mening en ervaring! Deel jouw mening in de vorm van een artikel en versterk het community platform via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We delen je positieve bijdrage graag! Volg en deel ook op social media :)
Inspiratie en Verder Lezen:
https://sustainablebrands.com/read/marketing-and-comms/7-tips-for-engaging-consumers-on-circularity
https://www.theguardian.com/environment/blog/2013/aug/29/meaningless-word-sustainability-banned